Şamil
YAZAN
Araştırmacı-Yazar
İmamoğlu’nda
AKP’li bir yetkili İmamoğlu’nda öğretmen sorunu hallettiğini söylemişti.
Politikacıların doğasından mıdır nedir? Bu zat meydanı boş bulmuş atıp
tutmaktaydı. Nitekim İmamoğlu’nda başka bir AKP yetkilisi Ankara’ya İmamoğlu’na
öğretmen atanması için gittiklerini ama İmamoğlu’na bir öğretmen dahi
atatamadıklarını ve atanan tüm öğretmenlerin Güney Doğu Anadolu’ya
atandıklarını belirtmişti. Bir AKP’li arkadaşım AKP’nin Milli Eğitimdeki tüm
sorunları yakında çözeceğini söylemişti. Bir AKP’li vatandaş da doktorları
hizaya getirdiklerini sıranın öğretmenlere geldiğini belirtmişti. O günden
bugüne uzun bir süre geçti ama AKP eğitimdeki sorunları çözmek yerine
eğitimdeki sorunları daha karmaşık hale getirmiştir. İşte bu yazımızın
konusunda eğitimle alakalı olacaktır ama eğitim boylu boyuna karmaşık ve
tartışmalı konudur. Biz de İmamoğlu’nda eğitimin sorunlara değinerek AKP’nin
neden eğitimde başarısız olduğunu belirteceğiz. Bunu yaparken de devletin
İmamoğlu için verdiği resmi istatistiklerden yararlanacağız.
1.Okul
ve Derslik Sorunu
Eğitim-Öğretim Yılı
|
2006-2007
|
2007-2008
|
2008-2009
|
2009-2010
|
2010-2011
|
Öğrenci
Sayısı
|
6286
|
6255
|
5.001
|
5066
|
6.213
|
Okul Sayısı
|
28
|
30
|
29
|
29
|
29
|
Derslik
Sayısı
|
225
|
228
|
193
|
193
|
193
|
Öğretmen
Sayısı
|
261
|
274
|
261
|
251
|
167
|
2006-2011 verilerine göre İmamoğlu’na yeni bir okul
yapılmadığı görülmektedir. Hatta 2006-2007 tarihlerinde 30 okul varken
2008-2009 yılları arasında 29 okul görünmektedir. Derslik sayılarına baktığımız
zaman bir azalma görülmektedir. Buda bazı sınıfların birleştirildiğini
göstermektedir.2010-2011 tarihleri arasında anaokulu derslik sayısı 22 ve şube
sayısı 22 ve şube başına düşen öğrenci sayısı 17’dir. İlköğretimde derslik
sayısı 171, şube sayısı 204 şube başına düşen öğrenci sayısı 22’dir. Lisede
derslik sayısı 35, şube sayısı 40 ve şube başına düşen öğrenci sayısı 30’dur.
2013 verilerine göre okul sayısı 32, derslik sayısı 214’dir Verdiğimiz
bilgilerden İmamoğluların çocuklarını anaokuluna göndermedikleri
anlaşılmaktadır. Özellikle anaokulunun maliyetli olması bunda büyük bir
etkendir. Lisede sınıf başına düşen öğrencinin 30 olması eğitimin kalitesinin
düşmesine sebep olmaktadır. İlköğretimdeki sınıf başına düşen öğrenci 22 olarak
gösterilse de bu abartıdan ibarettir. Çünkü İmamoğlu’nda bazı okullarda sınıf
mevcudunun 30-35 olduğu bilinen bir geçektir.2013 tarihindeki verilere
baktığımız zaman okul ve derslik sayısında artma görülmektedir. 4+4+4 sistemi
düşünüldüğünde okul ve derslik sayısının yetersizliği ortadadır. Buradaki
sorunun diğer kaynağı da İmamoğlulu AKP’lilerin beceriksizlikleridir. Nitekim
Anadolu Lisesinin yapım yeri konusunda anlaşamayan AKP’li yetkililer Anadolu
Lisesi için ayrılan ödeneğin başka yere gitmesine neden olmuşlardır. Anadolu
Lisesi yapılmış ama oldukça geç yapılmıştır.
2.
Öğretmen Sorunu
Açıklama
|
Sayı
|
Bakanlık Tarafından İlçemize
Tahsis Edilen Norm Kadro
|
352
|
Mevcut Öğretmen Sayısı
|
207
|
Öğretmen İhtiyacı
|
145
|
İlçe Norm Kadro Durumuna Göre
Fazla Öğretmen Sayısı
|
-
|
Yukarıdaki tabloya
baktığımız zaman İmamoğlu’nun öğretmen ihtiyacının 145 olduğu görülmektedir.
4+4+4 sistemini düşündüğümüzde İmamoğlu’nun öğretmen ihtiyacının 200-250
olduğunu söyleyebiliriz. 2013 verilerine göre öğretmen sayısı 279’dur. 2013
öğretmen sayısı 4+4+4 sisteminin İmamoğlu’na öğretmen atanmasında fazlaca
etkili olmadığı görülmektedir. Ayrıca ilköğretimin ikiye ayrıldığını düşünürsek
ilkokullarda öğretmen fazlalığının yaşandığını düşünebiliriz. Hatta bazı branş
öğretmenlerinin İmamoğlu’nda bulunmadığı söylenmektedir. 2010 öncesinde
istatistiklere göre İmamoğlu’nda bulunan rehber öğretmen sayısı 4’tür. Ayrıca
öğretmen ihtiyacı ücretli olarak karşılanmaktadır. Bu durum İmamoğlu’nda
eğitimin kalitesini düşüren en büyük etkenlerin başında gelmektedir. Bir diğer
sorunda İmamoğlu’nda bulunan öğretmenlerin Kozan ve Adana’ya geliş-gidiş
yaptıkları gerçeğidir. Öğretmenlerin İmamoğlu’nda sosyal ve kültürel
faaliyetlerin olmaması bunda en büyük etkendir. Ayrıca Milli Eğitim sisteminden
kaynaklanan sorunlar yüzünden İmamoğlu’na tayini çıkan öğretmenlerin 2-3 yıl
içinde bir yolunu bulup tayinlerini başka yerlere çıkarttıkları gerçeğidir.
3.Öğrencilerin
Başarısı
Yılı
|
OKS
Giren Öğrenci Sayısı
|
Yerleşen
Öğrenci Sayısı
|
Başarı
Yüzdesi
|
2006-2007
|
392
|
104
|
26
|
2007-2008
|
444
|
129
|
20
|
2008-2009
|
381
|
120
|
31
|
2009-2010
|
472
|
222
|
47
|
2010-2011
|
-
|
-
|
-
|
Yukarıdaki
tabloya bakıldığında İmamoğlu’ndaki öğrencilerin OKS’ye girme konusunda
başarıların arttığı görülmektedir. Bu durum İmamoğlu halkın eğitime gittikçe
ilgilerinin artığını göstermektedir.
Yılı
|
ÖSS
Giren Öğrenci Sayısı
|
Yerleşen
Öğrenci Sayısı
|
Başarı
Yüzdesi
|
2006-2007
|
339
|
68
|
20
|
2007-2008
|
225
|
60
|
27
|
2008-2009
|
217
|
47
|
21
|
2009-2010
|
123
|
77
|
59
|
2010-2011
|
-
|
-
|
-
|
Yukarıdaki
tabloya baktığımız zaman ÖSS’ye giren öğrenci sayısında bir azalma olsa da
başarı yüzdesin büyük bir artış vardır. Aslında bu başarı düşüklüğünün bir sebebi
de en iyi öğrencilerin okumak için Adana ve Kozan’ı tercih ettiklerini de
göstermektedir. Nitekim ilköğretimdeki öğrenci sayımız 4.617 ve lisedeki
öğrenci sayımız 1.215’dir. Bu durumda ilköğretimden sonra bazı öğrencileri
liseye gitmedikleri bazılarında okumak için Kozan ve Adana’ya gittikleri
anlaşılmaktadır. Ama ne kadar öğrencinin lise okumak için Adana ve Kozan’a
gittiği yönünde elimizde istatistik yoktur.
4.4+4+4
Sisteminin İmamoğlu’na Yansımaları
Eğitime hangi sistemi
getirirseniz getirin eğer iyi bir hazırlık yapmazsanız sonuç hüsran olur. Bu
hüsranlığı 4+4+4 sisteminde de gördük. Çünkü AKP bu sistemi hiçbir hazırlık
yapmadan “ben yaptım oldu” mantığıyla eğitimde uygulamaya çalışmıştır. Oysa
İmamoğlu bazında bu sistemi düşünürsek İmamoğlu’nun her mahallesine bir okul
yapılması gerekirdi. Ayrıca öğretmen kontenjanın tamamen doldurulması
gerekirdi. Bu yüzden açılan İmam-hatip Lisesi ve ortaokulunun binası olmadığı
için bu okullar geçici binalarda hizmet vermek zorunda bırakılmıştır. İlkokul
ve ortaokulun ayrılmış ama bu resmiyette kalmıştır. Çünkü okulların bina sorunu
olduğu için okullar ikili öğretim yapmak zorunda kalmışlardır. Bu yüzden iki
okula aynı müdür ve müdür yardımcıları bakmaktadır.
Sonuç
Sonuç olarak AKP
eğitimde gerçekçi politikalara sahip olmadıkça eğitimdeki sorunlar
bitmeyecektir. İmamoğlu öğreneğinde görüldüğü gibi öğretmen sıkıntısı vardır.
Öğretmen sıkıntısından sonra okul sıkıntısı gelmektedir. Nitekim 2002-2010
tarihleri arasında İmamoğlu’na yeni bir okul yaptırılmaması 4+4+4 sistemiyle bu
sıkıntı daha da hissedilir olmuştur. İmamoğlu’ndaki okullara baktığımız zaman
hepsini devlet yaptırmıştır. Bu durum göstermektedir ki İmamoğlu’nun zenginleri
İmamoğlu’nu eğitim konusunda desteklememektedir.
KAYNAK
2011-2014
Eğitimde Stratejik Planlama, İmamoğlu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
http://imamoglu.meb.gov.tr/ (17.11.2013)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder